nová CD našich pěveckých sborů a vokálních ansámblů

 
  Studiové i živé záznamy interpretačních výkonů neprofesionálních pěveckých sborů a vokálních ansámblů zachycené na CD, příp. DVD, bývají obvykle ozdobou určitých mezníků v jejich historii a dokumentem, uchovávajícím významné svědectví o aktuální kvalitě jejich umělecké úrovně. Při pátrání po nové, vhodné dramaturgii a hledání vlastní interpretační koncepce zaznamenaných skladeb je však mohou využít i další sbormistři. Rádi bychom proto otevřeli novou webovou stránku, přinášející stručné informace o nových CD z uměleckých dílen našich předních sborových uskupení a jiných zajímavých nahrávkách. Jejich výčet nebude samozřejmě úplný, půjde o CD, s nimiž jsme měli příležitost se blíže seznámit.
                 -----------------------------------------------------
 

Z nových CD, natočených vesměs v letech 2013 – 2017 a vydaných v roce 2015 a 2017

 

Foerstrovo komorní pěvecké sdružení  – „ V DOBRÝM SME SE SEŠLI“

U příležitosti 40. výročí svého založení vydalo v říjnu 2015 FKPS (Jaroslav Brych) CD s případným názvem přejatým z titulu jednoho z Moravských dvojzpěvů, op. 32 „V dobrým sme se sešli“. Jde o nahrávky pořízené za hudební režie Radka Šalši a zvukové režie Aleše Dvořáka ve zvukovém studiu HAMU v letech 2013 a 2014.

CD o celkové délce 58:32 minut obsahuje kromě úplné řady Dvořákových Moravských dvojzpěvů, op. 32 ještě tyto skladby: Vítězslav Novák: Primula veris, Velebná noc; Claude Debussy: Salut printemps; Gabriel Fauré: Le ruisseau; Sergej Rachmaninov: Šest sborů, op. 15.

Kromě inspirativního provedení oblíbených Dvořákových Moravských dvojzpěvů si zaslouží pochvalu uvedení dalších dnes poněkud neprávem opomíjených skladeb ženského sborového repertoáru. Sbory S. Rachmaninova pak budou moci nalézt vhodné uplatnění i v programech dívčích a dětských pěveckých sborů. Klavírního doprovodu se ve všech uvedených skladbách úspěšně zhostil Daniel Wiesner.

fkps@fkps.cz; +420 602 228 545

            -------------------------------------------------------

 

Alikvotní sbor SPEKTRUM – „PAIAN“

Šestnáctičlenný Alikvotní sbor „SPEKTRUM“ (Jan Staněk) se již od roku 2003 zabývá propojováním alikvotního a sborového zpěvu, což je nejen v naší, ale i celosvětové sborové sféře zatím málo obvyklé, a stále je co objevovat. Na svém novém CD, které vzniklo v červnu a červenci 2015 v Poutním kostele Proměnění Páně na hoře Tábor u Lomnice nad Popelkou představuje Spektrum převážně duchovní skladby, vhodné pro prolínání sborového zpěvu s alikvotním. Název „Paian“ (rovněž titul jedné ze skladeb) pochází ze starořečtiny a znamená „slavnostní zpěv“, původně věnovaný bohu Appolónovi.

CD o celkové délce 69:00 minut obsahuje celkem 24 a cappellových skladeb ve speciálních „alikvotních“ aranžmá (6 v aranžmá Jana Staňka): Anonym: Verbum Patris hodie; trad. Scotland: I Will Allways Bless the Lord; Gordon Young: Alleluja; Zoltán Kodály: Esti dal; Doru Popovici: Amin; Paul Basler: Gloria (Missa Kenya); Andrzej Koszewski: Zrowas krolewno wyborna; Josef Swider: Moja piosenka; Konstantin Šedov: Liturgie sv. Jana Zlatoústého; Pavel Staněk: Sanctus (Missa simplicis); Lothar Berger: Paian; Jaroslav Krček: Mše č. 9 (6 částí); Stuart Hinds: Chaconne; Máj; Teodor Zgureanu: Ninge; Jurij Falik: Něznakomka; trad.: Goin´ Home; Old Time Region; Alikvotní improvizace.

I když jako celek nepůsobí dramaturgie CD příliš kontrastně a odborníci by v interpretaci skladeb asi našli některé technické nedostatky, rozhodně doporučujeme si nahrávky poslechnout, protože alikvotní zpěv přináší do tradičního sborového zvuku zcela nový barevný charakter.

www.spektrumchoir.com; www.janstanek.org; jan@janstanek.org

    ---------------------------------------------------

 

Komorní smíšený sbor VENTILKY, Jirkov – „PŘIŠLO JSI K NÁM, JEZULÁTKO“

V listopadu 2014 natočil Komorní smíšený sbor VENTILKY, Jirkov (Marie Hánová, Luboš Hána) v kapličce na Jindřišské vánoční CD, které dostalo jméno po stěžejní skladbě dramaturgického výběru – pásma českých a moravských koled pro sbor, sóla, varhany a keyboard „Přišlo jsi k nám, Jezulátko“ pražského skladatele Jiřího Laburdy.

            CD o celkové délce 29:35 minut (mix a mastering: Josef Kolorous; záznam zvuku:  Jaromír Krinl, Marek Šteigr) obsahuje kromě zmíněné, ve všech druzích sborů oblíbené vánoční hudby Jiřího Laburdy ještě skladby: Bob Chilcott: Little Jazz Mass; česká lidová z Blat v transkripci Josefa Říhy „Vyšla hvězda jasná“; Leoš Janáček: Láska opravdivá. Na instrumentálním doprovodu se podíleli: Luboš Hána (klavír, varhany), Marek Müller (varhany), Kristýna Přívarová (keyboard).

            CD odpovídá standardní interpretační úrovni sboru, který patří k předním reprezentantům severočeského kraje, a může být vhodným hudebním dárkem pod vánoční stromeček.

www.ventilkyjirkov.cz; luboshana@seznam.cz

                  -------------------------------------------------

 

Komorní sbor CANTICA LAETITIA, Zlín – „OJ, OJ, OJ“

Své reprezentační profilové CD natočil v roce 2014 ve studiu Českého rozhlasu Ostrava svou existencí velice mladý (sbor vznikl přeměnou z dívčího teprve v roce 2012), svými uměleckými výsledky však mimořádně úspěšný Komorní smíšený sbor Cantica laetitia, Zlín (Josef Surovík). Z jeho největších úspěchů připomeňme alespoň zisk G.P. na Mezinárodním festivalu adventní a vánoční hudby s Cenou Petra Ebena v Praze (2012), na MSF Bratislava cantat (2013) a Mezinárodním festivalu „IFAS“ v Pardubicích (2014) i jeho úspěšnou účast v náročných mezinárodních sborových soutěžích v rakouském Spittal an der Drau (2013) nebo maďarském Debrecenu (2014).

            Titul novému CD propůjčil název závěrečné valašské lidové písně z dílny Zdeňka Lukáše „Oj, oj, oj“. V dramaturgii CD však najdeme 21 a cappellových skladeb různých stylů a žánrů, jako např.: Tomás Luis de Victoria: Jesu dulcis memoria; Hans Leo Hassler: Cantate Domino; Sergej Vasiljevič Rachmaninov: Bogorodice Devo; Antonín Tučapský: Pater mi (Pět postních motet); Tereza Surovíková: Hodie Christus natus est, Ave Maria; Vytautas Miškinis: Bonum est confiteri Domino; Eric Whitacre: Lux aurumque, dvě části z Five Hebrew Love Songs; Petr Eben: Cantico delle creature; Zdeněk Lukáš: Luxuriosa res (Parabolae Salomonis); Emil Petrovics: dvě části z Divertimenta; Bohuslav Martinů: Hej, máme na prodej; úpravy moravských, slovenských a litevských písní (Vaclovas Augistinas, Ivan Hrušovský, Dezider Kardoš, Arnošt Košťál, Zdeněk Lukáš).

            Celková délka nahrávky, na níž se podíleli Radek Roubal a František Mixa (Stylton), je 60:00 minut a řadu interpretací můžeme považovat za vzorovou.

www.canticalaetitia.cz; j.surovik@seznam.cz

                  ----------------------------------------------------------

 

FONS, pěvecký chrámový sbor baziliky Nanebevzetí P. Marie ve Žďáře nad Sázavou – „FONS ZPÍVÁ JIŘÍHO TEMLA“

Na sklonku roku 2015 pokřtil Pěvecký chrámový sbor baziliky Nanebevzetí P. Marie ve Žďáře nad Sázavou  FONS (Miroslava Smékalová, Leoš Drahotský) CD, věnované výhradně dílu svého oblíbeného skladatele, loňského jubilanta Jiřího Temla. Autor charakterizoval vzájemný vztah a spolupráci s tímto komorním ansámblem, jemuž věnoval i několik svých skladeb, slovy:

Z mého pohledu to vypadá na „lásku na první pohled“. Moje první setkání s FONSem se uskutečnilo v Praze v rámci provedení mého vánočního cyklu „Splnilo se Písmo svaté“, jehož původní úpravu pro dětský sbor jsem obohatil o hlasy sboru smíšeného – právě pro FONS. Od té doby FONS nastudoval a provedl velkou část mých sborových cyklů včetně premiér a seznamoval s nimi i účastníky jihlavského vokálního festivalu. Početně nevelké, ale umělecky přesvědčivě zpívající těleso mě svým výkonem vždy znovu mile překvapovalo a přinášelo mi mnoho radostí. A i když je to láska tak trochu „na dálku“, stále trvá a věřím, že přinese ještě další plodnou spolupráci.

            CD v celkové délce 43:11 minut vzniklo v roce 2015 v AB records Škrdlovice. V jeho obsahu najdeme tyto cykly a skladby Jiřího Temla: Missa piccola (Kyrie, Gloria, Sanctus, Agnus Dei); Gloria; Ave; Sapientia IV (Stultitia, Munditia, Vanitas); Vonička; Písničky ze Žďára.

            Pro desetičlenný vokální ansámbl představovala interpretace uvedených skladeb nelehký úkol, jehož se však zhostila statečně a se ctí. Máte-li tedy také rádi hudbu Jiřího Temla, můžete si napsat o toto CD na níže uvedenou adresu.

www.fons.wz.cz; drahotskyl@seznam.cz

                  --------------------------------------------------------

 

Komorní smíšený sbor AKCENT, Liberec – „PROVOCAL“

Osmnáctičlenná liberecká vokální skupina Akcent (Helena Krasnická) vznikla v roce 2003 jako odnož pěveckého sboru Gaudea při SPgŠ v Liberci. Specializuje se převážně na složitá a cappellová aranžmá z oblasti jazzu, popu a rocku. Vychází především z tvorby severských skupin, ale v jeho repertoáru je i řada vlastních úprav převzatých skladeb. Pro interpretaci Akcentu jsou charakteristické vynikající, osobité sólové výkony všech členů sboru, improvizační schopnosti, nápaditá práce s mikrofonem nebo využití beatboxu. Akcent patří k našim nejlepším reprezentantům těchto sborových žánrů, což dokázal např. ziskem hlavní ceny – Jirkovského rytíře na Jirkovském Písňovaru 2010, ziskem G.P. na Mezinárodním festivalu Prague Voices 2012 nebo úspěšnou účastí v náročné mezinárodní sborové soutěži v rakouském Spittal an der Drau.

            Již druhé CD (prvé vytvořil Acent v roce 2011) o celkové délce 50:34 minut vzniklo na přelomu roků 2014 – 2015 v Experimentálním studiu Liberec (zvuk – Michal Kadlec, mastering – Vladimír Papež, zvuková režie – Miloš Krasnický a Helena Krasnická) a bylo pokřtěno 29. 5. 2015. Album obsahuje celkem 15 skladeb: Matti Kallio: Lasetus; Achinoam Nini: Mishaela; Gotye, arr. Pentatonix: Somebody that I Used to Know; Paul McCartney, John Lennon, arr. Anders Edenroth: Drive My Car; Bobby McFerrin, Roger Treece: The Garden; Sting, arr Rajaton: I Was Brought to My Senses; Adele, Paul Epworth: Rolling in the Deep; Pentatonix: Run to You; Paul McCartney, Michael Jackson: Say, Say, Say; Achinoam Nini: I Don´t Know; Louis Armstrong, arr. Cadence: Shadrach, Meshach and Abednego; Leor Dimant, Elliot Yamin, E. Weisfeld, Oliver Goldstein: Movin´ On; Leonard Cohen, arr. Jens Johansen: Hallelujah; Little Richard, Dorothy Labostrie, arr. Rain Drops: Tutti frutti a jako malý přídavek Jaroslav Ježek, arr. Miroslav Kořínek: Klobouk ve křoví.

            Vynikající interpretace náročných, atraktivních aranžmá a stylově přesvědčivé sólové i sborové pěvecké výkony řadí Akcent k tomu nejlepšímu, co může tato hudební oblast posluchačům nabídnout. Pokud si chcete nahrávky poslechnout, kontaktujte soubor na níže uvedených adresách.

www.akcentliberec.cz; facebook.com/akcentliberec; h.krasnicka@atlas.cz

                --------------------------------------------------------

 

Vokální ansámbl OKTET PRAHA – „HOT  KAPR  TEA“

Oktet Praha (Sylva Kroupová – Mafková) patří svou originální dramaturgií i profesionální interpretací k nejlepším ansámblům této hudební sféry nejen u nás, ale domnívám se i v Evropě. Soustředí se na technicky velice náročnou oblast hudby na pomezí artificiální hudby, jazzu, popu i folkloru a dokáže ji interpretovat i v komplikovaných vícehlasých a cappellových aranžmá rytmicky i intonačně dokonale a muzikantsky přesvědčivě. A má ještě něco navíc – stačí otevřít obálku a  booklet jeho nového, v pořadí již třetího CD (prvá dvě CD nesla názvy „Napoprvé zapět“ a „Jsme nahraní“).  Seznámíte se s ansámblem hýřícím vtipem a radostí z hudby. Za 10 let své existence (ansámbl vznikl v roce 2005) nezměnil desestičlenný Oktet svůj název („oktet“ je vlastně skladba pro 8 hlasů, na rozdíl od „okteta“, což je osmičlenný komorní soubor, takže název vlastně nevadí), ale mnohokrát své obsazení, aniž by se to odrazilo na jeho umělecké kvalitě a úspěšné interpretační dráze. I na novém CD, jehož křest se uskutečnil 30. 11. 2015 v Kostele u Martina ve zdi, vystupují tři nováčci.

            CD „HOT KAPR TEA“ vzniklo na jaře 2015 ve studiu Českého rozhlasu Sever v Ústí nad Labem (nahrávka, mastering Vladimír Papež). Najdete na něm celkem 16 skladeb v celkové délce 52:50 min. Skladby Alane; Rosanna; Far Over the Misty Mountains Cold,; Baba Yetu; M*A*S*H* (Suicide Is Painless; Kaikki maat, te riemuitkaatte; Pakkanen; Ve skříni; The Garden; Ticket to Ride; Jesus Met the Woman; The Islander; Mitä kaikatat kivonen; Kaipaava; Dilmano dilbero a Czemu kalina svědčí rovněž o oblibě severské hudby a skupiny Rajaton. Mezi aranžéry se vedle známých zahraničních autorů objeví i Marko Ivanović, Filip J. Beneš, Jan Prančl nebo Michal Hájek. Poslech tohoto vynikajícího CD mohu jen doporučit.

www.oktet.cz; oktet.sbor@centrum.cz

                ----------------------------------------------------------

 

Da Capo - Canzonetta - Vox Novus, ZŠ a ZUŠ Bezdrevská 3, České Budějovice 

Pod tímto titulem nahrály v říjnu 2015 v koncertním sále Konzervatoře České Budějovice tři přední českobudějovické pěvecké sbory - Dětský pěvecký sbor ZŠ a ZUŠ Bezdrevská Da Capo (Václava Míková), Českobudějovický dětský pěvecký sbor Canzonetta (Petra Nová) a Ženský sbor Vox Novus (Petra Nová) nové společné CD. Nahrávku, kterou sponzorovaly EGE, s.r.o. a Unie rodičů při ZŠ a ZUŠ Bezdrevská České Budějovice, pořídili Radek Rejšek (hudební režie) a Jiří Churáček (zvuk a mastering). Nahrávka nesouvisí s jubileem žádného z těchto sborů, je jen určitým mezníkem, dokumentujícím stupeň jejich uměleckého vývoje a aktuální kvality, a výrazem radosti ze sborového zpívání.

     Již "sedmnáctiletý" sbor Da Capo, sdružující mladé zpěváky od 9 do 12 let, je zastoupen v programu CD sedmi skladbami. Českou umělou tvorbu 20. století zastupují Jaroslav Dostalík (Odmykání země), Vladimír Studnička (Jarní písnička) a Pavel Jurkovič (Ptačí koncert). Výběr dalších skladeb doplňují lidové písně v atraktivních úprtavách Milaan Uherka, Františka Lýska, Jaroslava Dostalíka a Václava Ptáčka). - Českobudějovický dětský sbor Canzonetta vznikl v roce 1988a v současné době má 50 zpěváků ve věku od 11 do 18 let. Podílí se na hudebním životě školy i města a v současné době spolúčinkuje i v Opeře Jihočeského divadla. Program Canzonetty na CD je velice pestrý - J. F. Boleslavský: Když jsi v štěstí; Ilja Hurník: Deo gratias (Missa vinea crucis), Advent (Bílá Paní Zima); Emil Hradecký: Hlavěnka mě bolí (Čtyři milostné písně); Petr Eben: Vlaštovička lítá (O vlaštovkách a dívkách); Zdeněk Lukáš: Věneček; Bohuslav Martinů: Vynášení smrti (Špalíček); arr. Miroslav Raichl: Ty bysterský zvony a arr. Mark Hayes:This Train Is Bound for Glory. - Program CD uzavírá šesti skladbami Vox novus, ženský sbor, který vznikl teprve v roce 2012 - G. P. da Palestrina: Hodie Christus natus est; Michael Head: Ave Maria; Jiří Churáček: Odešlý milý; Josef Suk: Žal (Deset zpěvů pro ženský sbor); Vadim Petrov: Zahrajte tichučko (Javorové husle) a Otmar Mácha: Hoj, hura hoj! (Lašské halekačky).

    Celková délka CD je 63:00 minut a poslech uvedených skladeb bude až na některé nedostatky v deklamaci, frázování a práci s hudebně výrazovými prostředky jistě insprativní.                 

    petra.n1@tiscali.cz, www.canzonetta.cz 

                  --------------------------------------------------------

 

Smíšený pěvecký sbor KOS a Komorní sbor KOKOS při VOŠP a SPŠ v Litomyšli – „MOZAIKA VZPOMÍNEK“

Po jubilejním dvojalbu „Gufo“ k 10. výročí existence sboru KOS ve smíšené sestavě přicházejí sbory KOS a KOKOS (uměl. vedoucí  Milan Motl, asistenti Daniela Krčmářová, Markéta Andělová, Ondřej Kleiner) u příležitosti dalšího půlkulatého 15. výročí vzniku sboru s novým dvojalbem shrnujícím vzpomínky na uplynulou pětiletou úspěšnou etapu umělecké činnosti. „Mozaika vzpomínek“ dává připomenout např. vystoupení sboru v pražském Rudolfinu, na pódiích Smetanovy Litomyšle i koncertní úspěchy mladých zpěváků za oceánem.

            Použité snímky vznikly převážně v roce 2016 v Kapitulním kostele Povýšení sv. Kříže Litomyšl, v Harvest Bible Chapel St. Luis a VSA studiu Hradec Králové (hudební režie: Jiří Skopal, Jaromír Schejbal, Jiří Doubek; design: Petr Vencl; tisk: HRG Litomyšl). Vzorně připravený booklet má dvojjazyčnou mutaci (anglický překlad: Eva Šímová, Michael Šust).

            První CD (durata 50:03 min.) nabízí výběr oblíbených skladeb sboru v chonologickém pořadí: Hudba starých mistrů – Baldasare Donato: Chi la gagliarda, Giovanni Batista Pergolesi: Stabat Mater (výběr dvou částí), Antonia Vivaldi: Gloria; Hudební klasicismus – Jan Křtitel Vaňhal: Stabat Mater, Wolfgang Amadeus Mozart: Nocturno; Český romantismus – Bedřich Smetana: Proč bychom se netěšili, Antonín Dvořák: Šípek, Dyby byla kosa nabróšená (Moravské dvojzpěvy, upr. Leoš Janáček); Současná hudba –  Charles Stanford: Beati quorum via, Lajos Bárdos: Dana – dana, Karel Růžička: Kyrie a Gloria (Celebration Jazz Mass); V lidovém tónu (Jan Bernátek, Jaroslav Krček, Jan Vičar); a dvě africké písně.

            Druhé CD (durata 30:54 min.) obsahuje kompletní nahrávku Festival Mass (Missa festiva) Johna Leavitta a pět amerických duchovních písní (I´m gonna ride; Deep; Lanb of God; Open up the heavens; You raise me up), jejichž snímky vznikly v atraktivní spolupráci s americkými sólisty (Christy Šust, soprán; Colleen Šust, alt; Michael Šust, basbaryton) a souborem Harvest St. Luis Worship Band.

            Booklet doplňují půvabné fotografie z archivu sboru. Nahrávky mají velmi dobrou úroveň a potěší jistě všechny, kteří mají tento náš přední mládežnický sbor rádi.

     Kontakt:  VOŠP a SPgŠ Litomyšl, Komenského náměstí 22, 570 212 Litomyšl

                       web: www.sborkos.cz; e-mail: sborkos@seznam.cz; Tel.: +420 461 615 705

                      -----------------------------------------------

 

Komorní smíšený sbor FESTIVIA CHORUS Velká Lhota - "Deset let radosti"

U příležitosti 10. výročí svého založení natočil komorní sbo FESTIVIA CHORUS Velká Lhota (Jitka Čudlá) již své druhé profilové CD s názvem "Deset let radosti". CD v celkové délce 30:43 min. vzniklo ve dnech 9.- 10. května 2014 v horním kostele Evangelického tolerančního areálu ve Velké Lhotě a jeho hudební a technické režie i digitálního střihu a masteringu se ujal Milan Vidlák.

Dramaturgie CD je velmi pestrá a nabízí hudební skladby od renesanční a barokní polyfonie až k hudbě současné, úpravy našich i cizích lidových písní až k literatuře na pomezí artificiální a populární hudby. Sympatické je i zařazení skladby a aranžmá lidových písní z pera dirigentky sboru (Georg Friedrich Händel: Lobet Gott mit Jubelshau, Hans Leo Hassler: Tanzen und springen,  Pierre Certon: Je ne l´ose dire, argentinská lidová Santo, Santo, píseň z Taizé Nada le Turbe, John Rutter A Gaelic Blessing, Jitka Čudlá: Sanctus, Eugen Suchoň: Aká si mi krásna, arr. František Lýsek: Měla jsem holoubka, arr. Jitka Čudlá: Ten suchdolský rybník, V Zarazicách krajní dům, arr. Jaroslav Krček: Teče voda, vodička, arr. Josef Schreiber: Ó, lásko, lásko, Pavel Lohonka Žalman: Svatá Kateřina, arr. Jos van den Borre: bulharská lidová Posakala mila mama). 

Sbor, "kde vládne humor, radost, vtip a pohoda", jak se charakterizuje Festivia Chorus, jehož zřizovatelem je Kulturní spolek Velká Lhota, pochází z pomezí Jižních Čech a Vysočiny. Jeho zpěváci, jejichž počet se poihybuje okolo šestnácti, pocházejí z okolí Dačic, Telče, Studené a Počátek. Výkon sboru, který jsem měl příležitost slyšet z této nahrávky poprvé, byl pro mne velkým milým překvapením a obě jeho CD doporučuji k poslechu. Festivia Chorus v roce 2004 založila a stále vede MgA. Jitka Čudlá, studentka Sbormistrovství na PedF UK v Praze (u prof. Jiřího Koláře) a absolventka Dirigování sboru na JAMU v Brně (u prof. Lubomíra Mátla). Spolupracovala již s řadou profesionálních i amatérských sborů doma i v Rakousku, kde též pedagogicky působí, účastní se a vede sborové workshopy a příležitostně se věnuje také hře na varhany, sólovému zpěvu a hudební kompozici. Festivia Chorus koncertoval již i v zahraničí (na Slovensku, v Holandsku, Švýcarsku, Rakousku) a je pořadatelem bienále festivalu "Dostalíkovo sborové jaro". 

Kontakt: Kulturní spolek Velká Lhota, zřizovatel komorního pěveckého sboru Festivia Chorus

               Velká Lhota 25, 380 01 Dačice

              +420 724 175 480 (Josef Čudlý), kulturspolek@seznam.cz

               festivia.cz, koncerty-velkalhota.estranky.cz

                     ------------------------------------------------

 

Nová CD Královéhradeckého dětského sboru JITRO nebo s jeho účastí

                   oooooooooooooooooooooooooooJ

Jan Jiásek: PARALLEL WORLDS

JITRO CZECH GIRLS CHOIR  |  JIŘÍ SKOPAL  CONDUCTOR

 

MISSA PROPRIA 01  Kyrie eleison   7:18

 02  Gloria. Miserere. Gloria.   5:08

 03  Credo. Agnus Dei.   4:41

SI, VIS AMARI, AMA  Michal Chrobák piano,  Jan Míšek tambourine

 04  Omnia vincit amor   1:28

 05  Quod me nutrit me destruit   2:12

 06  Audentes fortuna iuvat   1:13

 07  Si, vis amari, ama   2:36

MONDI PARALLELI

 08  Miserere,  0:20 09  Benedictus. Baruch Haba ,  1:39, 10  Sanctus,   6:01, 11  Agnus Dei. Wheresoever you look...,   1:44, 12  Miserere. Avinu malkenu,   2:26, 13  Te Deum laudamus. OM AH HUM,  6:15, 14  Dona nobis pacem...is the face of God,   1:36

 15 KING LÁVRA,   16:47  Michal Chrobák piano,  Pavel Plašil percussion,  Jan Jirásek  scissors

 ©2017 NAVONA RECORDS LLC. ALL RIGHTS RESERVED. THE NAVONA IMPRINT IS A REGISTERED TRADEMARK  OF PARMA RECORDINGS LLC. UNAUTHORIZED DUPLICATION IS A VIOLATION OF APPLICABLE LAWS

Recenze CD

Navona Records právě vydala nový přírůstek do svého pozoruhodného katalogu skladby českého skladatele Jana Jiráska „Parallel Worlds.“ Interpretem alba je český dívčí sbor Jitro. Jitro sídlí ve městě Hradec Králové v České republice. Tento často cestující soubor složený ze 30 skvělých dívek diriguje Jiří Skopal. V Jiráskově Missa propria má Jitro krystalický zvuk, v Si, vis amari, ama přejde k zemitějšímu projevu odpovídajícímu latinské poezii, aby se nakonec opět přesunul k sytému zvuku adekvátnímu spletitostem a capellového Mondi Paralleli. Ve všech skladbách jsou zpěvačky Jitra omračujícím způsobem přesné, a to jak v intonaci, tak i ve tvárnosti svých technických schopností. Kromě toho jsou dívky i jejich dirigent naprosto muzikální. Celé album uzavírá humorně laděný Král Lávra, důvtipná vypravěčská balada pro sbor s doprovodem klavíru (Michal Chrobák), bicích nástrojů (Pavel Plašil) a nůžek (Jan Jirásek). Pointou balady je fakt, že nešťastník král má oslí uši. Jiráskův z převážné části tonální jazyk prozrazuje různorodé vlivy katolické víry na jedné straně a českého folkloru na straně druhé. Oba vlivy jsou na tomto úchvatném albu homogenním způsobem sjednoceny Jiráskovou kompoziční citlivostí. CD je hodnotné zejména pro ty, kteří milují lidský hlas imaginativně zpracovaný ynalézavým skladatelem. 

Rafael de Acha

                  ++++++++++++++++++++++++++++

Petr Fiala: ČESKÁ VÁNOČNÍ MŠE - MARIÁNSKÁ MŠE - MARIA, RŮŽE TAJEMNÁ

Celé toto CD vzniklo jako ukázka duchovní hudby, kterou lze provádět amatérskými sbory jak při liturgii, tak i koncertně. Notový materiál všech uvedených skladeb mohu všem zájemcům dát bezplatně k dispozici. Petr Fiala

 
1. Vstup 1:39
 
2. Gloria 2:39
 
3. Mezizpěv 1:06
 
4. Obětování 1:37
 
5. Svatý 2:16
 
6. Po pozdvihování 3:05
 
7. K přijímání 1:20
 
8. Závěr 1:21
 
Petr Fiala: Mariánská mše (1962)
 
9. Kyrie 2:06
 
10. Gloria 2:12
 
11. Credo 1:45
 
12. Offertorium 2:21
 
13. Sanctus 1:28
 
14. Benedictus 1:48
 
15. Agnus 1:20
 
16. Závěr 1:05
 
Petr Fiala: Maria, Růže tajemná (výběr mariánských písní)
 
17. Slzičky Panny Marie (1991) 2:55
 
18. Hvězdo jitřní (1990) 1:06
 

Petr Fiala: Česká vánoční mše (1966)

1. Vstup 1:39; 2. Gloria 2:39; 3. Mezizpěv 1:06; 4. Obětování 1:37; 5. Svatý 2:16; 6. Po pozdvihování 3:05; 7. K přijímání 1:20; 

8. Závěr 1:21

Petr Fiala: MARIÁNSKÁ MŠE (1962)

9. Kyrie 2:06; 10. Gloria 2:12; 11. Credo 1:45; 12. Offertorium 2:21; 13. Sanctus 1:28;  14. Benedictus 1:48; 15. Agnus 1:20;

16. Závěr 1:05

Mariánská mše pro dívčí nebo ženský sbor a varhany vznikla v roce 1962, kdy jsem byl studentem brněnské konzervatoře. K vytvoření této mše mně vyzvala moje teta, která byla řeholnicí – františkánkou a vytvořila mi textové libreto z básní katolického básníka Čeňka Tomíška. Pro svoji technickou přístupnost je určena k provozování na kůrech, ale je možno ji uvádět i koncertně.

Petr Fiala: Maria, Růže tajemná (výběr mariánských písní)

17. Slzičky Panny Marie (1991) 2:55; 18. Hvězdo jitřní (1990) 1:06;19. Pod obrazem Panny Marie (2004) 2:15; 20. Maria, pomoz (2012) 2:06; 21. Zdrávas buď Královno nebe(2010) 2:51; 22. Ó Panno Panen, věži bílá (1967) 2:04; 23. Maria, Růže tajemná(1991) 2:16; 24. Večerní Ave (1962) 2:14; 25. Neopouštěj nás (1966) 2:26; 26. Zdrávas Maria(1967) 1:36; 27. A ty Panno, která nezraněna stojíš (1989) 2:19

total time: 53:56

Český filharmonický sbor Brno (komorní sbor) (1–8); Čeští komorní sólisté (1–8); Královéhradecký dětský sbor JITRO (9–16), sbormistr Jiří Skopal (9–16); Dívčí sbor od sv. Augustina Brno (17–21, 23); varhany: František Vaníček (9–16), Martin Jakubíček (1–8,17–27); sólisté: Marie Vrbová alt (1, 6, 24, 25, 26), Hana Škarková soprán (6, 27); Bohuslava Jelínková mezzosoprán (22), Lucie Strejcová mezzosoprán (11, 13), Magdalena Řezáčová mezzosoprán (12) Michaela Salačová mezzosoprán (15), Martin Javorský tenor (3, 7), Vítězslav Šlahař baryton (7), Vladimír Krátký recitace (2, 5), Kateřina Pilerová flétna (18, 20–23), Magdalena Graffová housle (17,19), Klára Hegnerová viola (19), sbormistr a dirigent Petr Fiala (1–8, 17–27)

Nahráno v Brně v Besedním domě 10. 12. 2016 (1–8, 17–27). Nahráno v Litomyšli v kostele Povýšení sv. Kříže 23. 10. 2016 (9–16).

Zvukový mistr Václav Roubal a Karel Soukeník. Producent a hudební režie Jiří Štilec.

                ++++++++++++++++++++++++++

Jan Vičar: CESTA K SLUNCI

Moravská filharmonie Olomouc hraje skladby Jana Vičara

(1) Fanfares of the Palacký University / Fanfáry Univerzity Palackého (1996) 1:54; Music for Strings and Timpani / Hudba pro smyčce a tympány (1980) 21:38 - (2) Cantando 6:57, (3) Energico 3:59, (4) Monotematico 4:31, (5) Finale 6:07, Vivat universitas! (2000) 7:29; (6) I 2:40, (7) II 2:35, (8) III 2:10; (9) The Goddess of Žítková / Žítkovská bohyně (2015) 17:54; On Kate and with Kate / O Káče a s Káčou (2008) 20:20 - (10) Kate, come home! / Káčo, důro, pojď domů! 1:02, (11) Kate climbs a birch tree / Káča leze na břízu 0:51, (12) Kate has / Káča má 1:00, (13) Play the song I like / Zahrajte tu mou 0:40, (14) No maid is so nimble / Žádná není tak čiperná 1:04, (15) Our Kate is weeping / Naše Káče pláče 0:57, (16) Our Kate is weeping / Naše Káče pláče 0:53, (17) Our Kate put more wood on the fire / Naše Káča přiložila 0:29, (18) Joey, oh Joey / Pepíku, Pepíku 0:43, (19) Listen, you people / Lidi, phoslouchejthe 2:15, (20) I am so fond of my curly-haired Kate / Já mám rád tu kudrnatou Káču 0:39, (21) It serves her right, Kate / Dobře tak na Kačenu 0:29, (22) In the black forest / V černym lese 1:24, (23) Walking down Brod / Když sem šél po Brodě 1:28, (24) On Saint Catherine’s Day / Na tu svatú Katerinu 2:00, (25) Wild duck / Kačena divoká 1:27, (26) I lost my apron / Ztratila sem fěrtúšek 0:53, (27) I am so very light / Taký sem lahučký 1:02, (28) Conclusion / Závěr 1:02; (29) The Way to the / Cesta k (1980/2016) 6:51

Barbora Polášková – mezzo-soprano (9), Jiří Přibyl – bass (19–21, 23, 28), Czech Children’s Choir Jitro, Veronika Kladivová, Lucie Strejcová, Markéta Štefaniková – solos (10–28), Jiří Skopal – choirmaster (10–28)Moravian Philharmonic Olomouc, Petr Vronský – conductor (1, 6–8, 10–29), Marek Štilec – conductor (2–5, 9)

Recorded in September 6–8, and October 17–19, 2016 at Reduta in Olomouc, Czech Republic

Jiří Štilec – music director and producer, Václav Roubal – sound director and mastering

                 --------------------------------------------

Sborové studio Zvoneček Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy - "Pacholátku malému"

U příležitosti 20. výročí svého založení vydalo Sborové studio Zvoneček Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy (Jarmila Novenková) CD s názvem „Pacholátku malému“. Jde o živou nahrávku Vánočního koncertu všech oddělení studia z prosince roku 2015. Nejmladší Zvonítka se představí v provedení českých a moravských vánočních koled (Pochválen buď Ježíš Kristus; Hopsa, pacholátka; Dítě se nám narodilo), Zvonečky nabízejí Pastorelu J. I. Linka, Koledu v úpravě J. Bernátka nebo staročeské vánoční písně Sličné pacholátko nebo Ježíš náš Spasitel. V interpretaci koncertního sboru Zvonky si můžeme poslechnout dílo V. Miškinise Missa brevis „Pro pace“ a řadu dalších skladeb jako Pater noster (X. Sarasola), Vánoční ukolébavka (J. Hanuš), Radostně budem zpívati (J. Seidel), Spi, spi, neviňátko (J. J. Ryba), O Jesulein süss (J. S. Bach), Hej, hej, povím vám (A. Tučapský) nebo staročeskou koledu Šťastný nový rok. Vánoční koncertní přehlídku doplňuje nejstarší, dívčí oddělení Sborového studia Zvoneček Abbellimento. V jeho podání zazní Biblické písně č. 5 a 10 A. Dvořáka, skladba Laudate pueri Dominum F. Mendelssohna–Bartholdyho, Omnis mundus v úpravě A. Tučapského a skladba J. Linhy Pacholátku malému, jejíž název převzalo i jubilejní CD.

V půvabných interpretacích, dýchajících radostnou, sváteční vánoční náladou,  se představí 18 mladých sólistek, což samo o sobě svědčí o vynikající pěvecké úrovni sboru. Na nahrávce dále spolupracovali Jakub Janšta (varhany), Iva Raková a Kristýna Donovalová (klavír), Lucie Hlaváčková (flétna) a Kateřina Glässnerová (klarinet).

Celková durata: 60:06 min.; nahráno v Dvořákově síni Rudolfina, prosinec 2015; zvuková režie Oldřich Slezák.

                                ------------------------------------- 

Dětský pěvecký sbor Zvonky - Praha a dívčí komorní sbor Abbellimento - "Hraj, muziko, hraj"

Koncertní tělesa Sborového studia Zvoneček Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy - Dětský pěvecký sbor Zvonky a dívčí komorní sbor Abbellimento se představují na již desátém CD, které vydalo v roce 2017 Sdružení Zvoneček Praha, z.s. u příležitosti 20. výročí vzniku studia.

Oba sbory již absolvovaly více než 300 koncertů na domácích i zahraničních pódiích a získaly významná ocenění na národních i mezinárodních soutěžích a festivalech nejen v Evropě, ale i v USA, Kanadě a Japonsku. Z posledních je možno jmenovat např. dvě Grand Prix ze soutěže World Choir Championship v Rakousku (2011), dvě zlaté a stříbrnou medaili ze 7. Sborových olympijských her v Cincinnati (USA, 2012), 1. a 2. místo na jedné z nejprestižnějších a nejstarších evropských soutěží v britském Llangollenu (2014), tři zlaté medaile z Grand Prix of Nations v německém Magdeburgu (2015) nebo dvě stříbrné medaile z v 32. ročníku výběrové soutěže v japonské Takarazuce (2016). Společně s nejstarším německým chlapeckým sborem Aachener Domchor obdržel sbor Zvonky – Praha v roce 2013 Cenu Karla IV. za rozvoj česko-německých vztahů.

CD „Hraj, muziko, hraj“ zachycuje výběr nahrávek z koncertů obou sborů konaných 28. 10 2015, 6. 11. 2015 a 9. 6. 2016 v Dvořákově síni pražského Rudolfina (zvuková režie Oldřich Slezák). Pod vedením dirigentky Jarmily Novenkové na vytvoření CD spolupracovali Kristýna Donovalová a Lukáš Klánský (klavír), Jakub Janšta (varhany), Jakub Mayer a Dominik Velek (violoncello), Kateřina Glässnerová (klarinet) a Ludmila Eliášová (flétna). V pěveckých sólech se představí Anna Smejkalová, Alžběta Majerová, Daniela Nováková, Barbora Vinšová, Lucie Hejnová a Veronika Pudlovká,

Pestrou dramaturgii CD o délce 60:27 min. uvádí Prsten z Moravských dvojzpěvů A. Dvořáka. U textů lidové poezie zůstává cyklus Slovácké dvojzpěvy, op. 2 J. Křičky a dvě části z Deseti zpěvů (Pastýři na jaro, Vzpomínky), op. 15 J. Suka.  Hudbu 20. a 21. století pak reprezentují P. EbenAch, smutku můj (z cyklu Cantica Comeniana); Megalofrosyne, Algedon, Kalokagathia (z cyklu Řecký slovník), Ta naša lavečka (z cyklu O vlaštovkách a dívkách) a Confiteor Tibi Pater; I. Hurník Janošek; J. BernátekNepi, Jano, nepi vodu; J. LaburdaK Budějicům cesta (z cyklu Štěbenec zakvíkal),  Ej hora (z cyklu Moravské písně) a Ecce sacerdos; B. MartinůZavírání lesa (z cyklu Česká říkadla);  O. MáchaHoj, hura, hoj (z cyklu Lašské halekačky), J. TemlDybych byla, Fijalo, fijalo (z cyklu Čtyři moravské písničky) a J. NovákGloria. Zahraniční tvorbu zastupují  F. Mendelssohn-Bartholdy  – Laudate pueri Dominum; B. BrittenBalulalow, This Little Babe (z cyklu Ceremony of Carols) a V. MiškinisGloria Patri (z Magnificat) a Gloria (z Missa SDancti Martini).. Nabídku sborových lahůdek uzavírá Biblická píseň č. 10  A. Dvořáka.

www.zvonecek.cz

            ----------------------------------------------

Jaroslav Krček: Vokální skladby 

Koncem roku 2017 vydala Hudební agentura ARCO DIVA Management, s.r.o. CD s titulem Jaroslav Krček: Vokální skladby. Jeho dramaturgie zahrnuje nahrávky vokálně instrumentálních skladeb Jaroslava Krčka z let 1986 (kantáta O, lux mundi), 1993 (Ne tempori credideris) a 2017 (Aramejský Otčenáš; Mše č. 10).

   V průvodním slově říká autor: Často se sám sebe ptám, jak a co by měl člověk v hudbě vytvářet právě teď, v této době, jakými prostředky. Život a stále se prohlubující poznání mne vedou k přesvědčení navrátit se k hodnotám, které jsou dány zákonitostmi přírody. Vždyť to nové není a nemusí být závislé na prostředcích, ale na myšlení. Myslím si, že doba, která je plná hluku, uspěchanosti a strachu, potřebuje určité vyrovnání, jistotu, hledání a nalézání krásy, ušlechtilosti a duchovnosti. Tomu by hudba mohla a měla sloužit. Přeji si, aby uvedené vokální skladby byly takto pochopeny, přinesly posluchačům radost, jak praví Jan Ámos Komenský v poslední skladbě, „Ó,světlo světa, osviť svět.“

   Inspirací pro napsání Aramejského Otčenáše byl Jaroslavu Krčkovi nový překlad Jana Konfršta. Jde o komorní verzi původní partitury pro symfonický orchestr, smíšený sbor a baryton sólo. Se souborem MB spoluúčinkují Český dívčí sbor Jitro (Jiří Skopal), Gentlemen Singers (Richard Uhlíř) a Karel Jakubů (tenor).

   Mši č. 10 zkomponoval Jaroslav Krček k 700. výročí narození Karla IV. pro symfonický orchestr sbor a sóla. Nahrávka představuje opět komorní verzi originálu. Se souborem MB spoluúčinkují Český dívčí sbor Jitro (Jiří Skopal), Gentlemen Singers (Richard Uhlíř), Petra Havránková (soprán) a Karel Jakubův (tenor).

   Čtyřvětá komorní kantáta Ne tempori credideris (Nevěř času, 1986) vznikla na základě knihy Život a tvář Erasma Rotterdamského (Michal a Martin Svatošovi), v níž jsou uvedeny slavné výroky řeckých mudrců v latinském překladu E. Rotterdamského. Se souborem MB spoluúčinkují Gentlemen Singers (Richard Uhlíř), Ludmila Vernerová (soprán), Lenka Pištěcká (alt), Lubomír Vraspír (tenor) a Zdeněk Harvánek (bas).

   Kantáta O, lux mundi (1985) bylo komponována pro společný koncert souboru Musica Bohemica a Slovenského komorního orchestru (Bohdan Warchal). Skladba měla pouze tři provedení – v lednu 1986 v Bratislavě a v Piešťanech a v březnu téhož roku v pražském Rudolfinu. Za spoluúčinkování Dívčího sboru Iuventus paedagogica (Jiří Kolář) dirigovali provedení díla na pódiu dirigenti obou souborů - Jaroslav Krček a Bohdan Warchal. V tenorovém sólu se představil Lubomír Vraspír.

                 ----------------------------------------------

Kühnův dětský sbor

Zpívejte s námi 2: Nejkrásnější vánoční koledy

 

Po úspěchu originální knížky a CD Zpívejte s námi: Nejkrásnější lidové písničky (1. vydání 2015) vydává Kühnův dětský sbor se sbormistrem Jiřím Chválou podobnou publikaci – Zpívejte s námi 2: Nejkrásnější vánoční koledy (1. vydání 2017). Autorem úprav 37 vánočních koled je opět hudební skladatel Jiří Gemrot a i tato knížka vychází s půvabnými ilustracemi Venduly Chalánkové.

                 ---------------------------------------------

 

 

 

   

           

           

 

   

 

Jiří Kolář©2015. Správce webu: misatrybulova@gmail.com

Vytvořeno službou Webnode