články 2019

Petr Eben - zimní vzpomínky, vánoční rozjímání a pozdní tvorba (Kateřina Vondrovicová)
                    -----------------------------------------------

74. Mezinárodní hudební festival "Pražské jaro" a sborová hudba

Úspěšná bilance českých pěveckých sborů v zahraničních sborových soutěžích v roce 2018

V roce 2018 se české pěvecké sbory zúčastnily celkem 37 mezinárodních sborových soutěží ve 21 zemích světa (v Austrálii, Belgii, Bosně a Hercegovině, Francii, Gruzii, Chorvatsku, Itálii, Japonsku, Jižní Africe, Litvě, Maďarsku, Makedonii, Norsku, Polsku, Portugalsku, Rakousku, Rusku, Řecku, Slovensku, Španělsku a Walesu). Nejčastěji to bylo v Polsku (6x), Itálii (5x) a na Slovensku (4x).

Mezi 67 účastníky těchto soutěží bylo 24 dětských sborů, 18 sborů mládeže, 8 sborů ženských, 2 mužské, 11 smíšených a 4 sbory komorní (vokální ansámbly). Našemu sborovému umění připsaly vedle 53 zlatých, 40 stříbrných a 1 bronzového diplomu (medaile) navíc ještě devítinásobný zisk Grand Prix (absolutního vítěze soutěže), sedmnáctinásobné vítězství v soutěžní kategorii a 17 Zvláštních cen poroty. Jistě úctyhodný výsledek, jakým se nemůže pochlubit mnoho zemí.

Vítězi Grand Prix se v roce 2018 staly Pražská kantiléna, Praha, sbm. Karolina Koňaříková (8. KAUNAS  CANTAT International Choir Festival and Competition, Kaunas, Litva), Smišený pěvecký sbor při Pražské konzervatoři PUNKT, sbm. Alena Jelínková (18. Mezinárodní sborový festival „ZLATNA VILA“, Prijedor, Bosna a Hercegovina), Abbellimento, Praha, sbm. Jarmila Novenková (6th „PER MUSICAM AD ASTRA“ International Copernicus Choir Festival and Competition, Toruń, Polsko), Královéhradecký dětský sbor Jitro, Hradec Králové, sbm. Jiří Skopal (Australian International Music Festival, Sydney, Australia), Akademický pěvecký sbor VŠB-TU, Ostrava, sbm. Adam Sedlický (2. Medzinárodná súťaž  zborového umenia „Voce magna“, Žilina, Slovensko), Foerstrovo komorní pěvecké sdružení, Praha, sbm. Jaroslav Brych (1st Botticelli International Choral Festival, Florence, Italy), Komorní mužský sbor Permoník, Karviná. Dominika Škrabalová (International Art Contest „Festalonia–Georgia“, Tbilisi, Gruzie), Smíšený sbor Chorus Ostrava, sbm. Petra Rašíková („Varsovia Cantat“ – International Warsaw Choir Festival, Varšava, Polsko) a Komorní smíšený sbor Cantica laetitia, Zlín, sbm. Josef Surovík (13. Medzinárodný festival adventnej a vianočnej hudby, Bratislava, Slovensko).

Někteří sbormistři nemají z různých důvodů rádi sborové soutěže. A já jim rozumím. Kvalita rozhodnutí odborné poroty je vždy závislá na jejím složení, a to se nemusí vždy povést. Z dobrých soutěžních výsledků máme radost, horší nás mrzí, nelze však popřít, že každá účast na soutěži je vynikající motivací, která nutí sbor k detailnímu uměleckému vypracování zvolených skladeb a posouvá dopředu jeho interpretační schopnosti. Ale nejen to, umožňuje mu nahlédnout do repertoárové a interpretační kuchyně dalších pěveckých sborů a poučit se z jejich předností a nedostatků. A navíc – umožňuje navázat nová sborová přátelství, která v současné době tolik potřebujeme.

Věřím, že i v nastávajícím roce 2019 budou naše pěvecké sbory nejméně tak úspěšné jako v roce 2018 a přeji jim, aby jim účast na zahraničních i domácích sborových soutěžích přinesla jen radost.

Jiří Kolář

--------------------------------------------------

Národní sborová databáze

Jan Pirner / odborný pracovník NIPOS, sbormistr

Projekt informační databáze pěveckých sborů připravuje Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS) již několik let. V loňském a letošním roce se podařilo spustit webovou platformu, která je určena pro nejširší odbornou i laickou veřejnost a zprostředkovává základní informační servis pro sborový zpěv v České republice. Autoři projektu, odborní pracovníci NIPOS Barbora Hanslianová a Jan Pirner, a hlavní externí konzultant a pracovník projektu, Jiří Kolář, měli při tvorbě koncepce na zřeteli několik zásadních bodů – databáze nemá dublovat již existující projekty, které veřejnosti slouží, má naopak přinášet co nejaktuálnější informace z oblasti sborového zpěvu. V září letošního roku začal nový web fungovat a zájem veřejnosti překvapil i samotné tvůrce projektu – během dvou měsíců se do databáze přihlásilo přes dvě stě sborů. „Očekáváme, že se bude databáze dále úspěšně naplňovat – ještě o ní nejsou informovány všechny sbory v Čechách, proto doufáme, že jich postupně přibyde co nejvíce,“ poznamenal Jan Pirner, jeden z tvůrců projektu. V tuto chvíli si mohou sbory i sbormistři v databázi vyplnit dva stručné dotazníky a mohou nám poslat fotografie, samotné zpracování informací mají na starosti odborní pracovníci NIPOS, kteří dbají i na aktualizaci uvedených údajů. „Protože je v dnešní době téměř nemožné zajistit aktuální informace od všech sborů, tak jsme se rozhodli nechat větší část odpovědnosti na nich. Jednotlivci i tělesa mohou odkázat na své weby, facebookové i twitterové účty, kde čtenář snadno nalezne další informace,“ dodává Pirner. Databáze v tuto chvíli nabízí prohledatelný a odbornými pracovníky ověřený přehled sborů a sbormistrů a jejich kontaktních informací, nově postupně doplňovaný přehled českých a zahraničních festivalů, seminářů a koncertů. Databáze má umožnit i menším sborům prezentovat své profily, koncerty a akce, které připravují. Všechny údaje jsou zpracovávány s ohledem na aktuální zákonné normy, zejména týkající se ochrany osobních dat, přihlášené sbory a sbormistři se mohou rozhodnout, která data ukáží ve svém profilu veřejně. Budeme moc rádi, pokud informaci o tomto projektu budete šířit mezi svými sbory a pokud využijete možností k propagaci svého sboru.

--------------------------------------------

K 90. výročí vzniku Jistebnických zpěváčků Františka Lýska

Dětské sbory Františka Lýska.pdf (859,8 kB)

----------------------------------------------

Pěvecký sbor Janáček slaví sedmdesátku (Ivana Kopáčková)

Janáček_70.výročí.docx (19 kB)

---------------------------------------------

Hudební festival středních pedagogických škol, 25.- 27. 2. 2019 Kroměříž (Jiří Jablunka)

Hudební festival středních pedagogických škol.docx (15 kB)

Další sborová inspirace od našich jižních sousedů

Další sborová inspirace od našich jižních sousedů.docx (16,8 kB)

-------------------------------------------

17. young2019bohemia Prague

17. young2019bohemia Prague.docx (16,5 kB)

------------------------------------------

Profesor Jaroslav Mihule o svém vztahu k Poličce a Bohuslavu Martinů

Po udělení první Výroční ceny Bohuslava Martinů, kterou obdržel muzikolog, pedagog, diplomat a hudební skladatel prof. Jaroslav Mihule (nar. 1. 12. 1930) dne 10. 12. 2018 za celoživotní zásluhy při vědeckém zhodnocení, šíření a uplatnění skladatelova díla, se mu dostane další pocty. Dne 5. května 2019 bude jmenován Čestným občanem Poličky. Pro poličské Studentské noviny Martinů festu zodpověděl prof. Mihule tři otázky, týkající se jeho vztahu k Poličce a Bohuslavu Martinů.

1. Jaký je Váš vztah k Poličce?

Cítím se sice citově svázán s Prahou, po matce i s Podkrkonoším (Ratibořické údolí), zejména však prostřednictvím literatury se mi dětský obzor světa rychle rozšiřoval, a to i geograficky.  Ovlivnili to Jirásek a Němcová za válečných let, samozřejmě ale také třeba Victor Hugo nebo Walter Scott směrem do Evropy. Fyzické setkání s Poličkou v padesátých letech bylo ovšem něco zcela jiného. Provázel je tichý úžas pražského rodáka, který se nečekaně octl v archaickém městě vysoké kultury, symbolicky střežícím své hodnoty středověkými hradbami. V New Yorku na Páté avenue se lidé ignorují, na Václaváku se s letmým nezájmem míjejí a v Poličce se na náměstí pozdraví. Na pohled tichý harmonický svět pro příchozího.

Což vše korunováno první návštěvou rodné světničky Bohuslava Martinů a vřelým přijetím do tohoto okruhu. Vděčím za ně zejména vlídnosti skladatelovy sestry Marie (+1959) či skladatelova spolupracovníka, básníka Miloslava Bureše (+1978). Díky občasnému pozvání ke krátké společné návštěvě Poličky jsem se tu ocital po boku paní Charlotte Martinů (+1978). Následovaly desítky dalších vazeb až do dneška - Polička si připoutá poutníka mystickým kouzlem, a hoří-li pro hudbu Martinů, pak dvojnásob silně.

2. Proč bychom měli poslouchat hudbu Bohuslava Martinů?

Já si nejsem jist, zda bychom ji měli poslouchat čili nějak se na ni programovat. Kdo se mine s českou hudbou 19. a 20. století, je samozřejmě připraven o poznání kulturních hodnot, které obohacují život vzdělaných lidí po celé zeměkouli. Vyznával je třeba Albert Einstein, který dokonce hrál v soukromí na housle za doprovodu Bohuslava Martinů, platí to pro filosofy a matematiky typu Ludwiga Wittgensteina, Maxe Plancka, Karla Poppera a výkvět vzdělanosti spjatý s hudbou - u nás například s připomínkou Tomáše Garrigue Masaryka, který si zval do Lán mladistvého klavíristu Rudolfa Firkušného, později důvěrného přítele Bohuslava Martinů. Zaslouží zmínit i prezidentova syna, Jana Masaryka, výborného klavíristu, rovněž spřáteleného s Martinů.

Hudba prostě organicky patří do výbavy vzdělaného člověka a tvorba Martinů je vzácným dokladem toho, čím jsme přispěli do hudebních dějin dvacátého století - vedle odkazu Leoše Janáčka především. „Umění je jako slunce,“ napsal Jan Werich a já při tom myslím na Martinů a na vaši otázku. „Nikdy se nevtírá. Když zatáhnete záclony, slunce vám do bytu nevleze. To je vaše chyba, že chcete žít potmě.“

3. Co považujete za svůj nejvzácnější objev v bádání B. Martinů?

Když jsem se chystal v roce 1949 k maturitě, byl Martinů v Československu persona non grata. „Cítí se zřejmě v dnešní Americe, v zemi nejtemnější reakce a zpátečnictví, doma (… jeho hudba) obrazí jen úpadek a marasmus měšťácké společnosti, bezideová a samoúčelná,“ uráželi jej v tisku. Možná jsem měl určitý podíl na tom, že o desetiletí později žurnalisté už běžně začali charakterizovat český přínos do moderní hudby nikoli jako do té doby třemi jmény - Smetana, Dvořák, Janáček - ale čtyřmi. Jednoho dne se dokonce objevil odstavec ze skladatelovy úvahy jako zadání k maturitní písemné práci - Martinů tedy zvítězil i nad ministerstvem školství.

První studii o jeho tvorbě mně vydali roku 1959 a pak jsem byl vyzván ke spolupráci jako autor ještě mnohokrát. Snažil jsem se ukázat tohoto poličského rodáka v kontextu české a světové kultury. Myslím, že jsem zdokumentoval jeho život a dílo, když toho bylo zvláště třeba. Jeho cesta vzhůru fascinuje přesvědčením, že - řečeno jeho slovy, určenými žákům a pedagogům poličské hudební školy - „nic není nedosažitelného, chceme-li to doopravdy a máme-li trpělivost toho dosáhnout“ (1951). Byl to jeho skvělý životní program a stojí za to si jej přivlastnit.

Jaroslav Mihule

--------------------------------------------------------------

Prof. PhDr. Miloslav Buček, CSc., 28.5. 1931 – 2. 3. 2019

Jsou to již více než dva měsíce, kdy do muzikantského nebe odešel významný hudební pedagog, varhaník a sbormistr prof. PhDr. Miloslav Buček, CSc. Narodil se 28. 5. 1931 v Chropyni. Na brněnské konzervatoři vystudoval obor varhany u Vladimíra Havlíka a ve studiu tohoto oboru pokračoval u Františka Michálka a Josefa Černockého na JAMU v Brně, kde absolvoval též obor dirigování sboru u prof. Josefa Veselky. Ve své koncertní činnosti věnoval velkou pozornost soudobé české tvorbě, premiéroval skladby Josefa Blatného, Petra Ebena, Emila Hlobila aj. Celoživotním posláním Miloslava Bučka však byla činnost pedagogická a s ní úzce související činnost sbormistrovská. Více než čtyřicet let působil na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde založil a řídil Pěvecký sbor MU. S ním úspěšně koncertoval a získával významná ocenění nejen v naší republice, ale i v mnoha evropských zemích. Patnáct let byl garantem konferencí Musica viva in schola, které v Brně založil prof. František Lýsek, byl členem porot národních i mezinárodních sborových soutěží a festivalů. Vypracoval projekty na letní hudební kurzy pro mládež a pro učitele hudební výchovy i na vzdělávací koncerty pro základní školy. Svou rozsáhlou publikační činnost orientoval zejména na oblast sborového zpěvu (Sbormistr Josef Veselka; skriptum Sborový zpěv I.,II.) a duchovní hudbu. Vychoval řadu mladých sbormistrů, kteří dnes úspěšně pokračují v jeho činnosti. V roce 2000 mu byla za celoživotní zásluhy v oblasti sborového zpěvu udělena Cena Ferdinanda Vacha a v roce 2011 Cena Bedřicha Smetany. Byl i nositelem nejvyšších vyznamenání, která uděluje Pedagogická fakulta MU v Brně. Na jeho osobnost budeme s vděčností vzpomínat.                                                                                                                                 J. K.

---------------------------------------------------

Pozvánka na Foerstrovy Osenice 2019

Devatenáctý ročník příjemného sborového svátku přinese letos opět některé novinky. Na prologu festivalu  v Jičíně, městě, které výrazně ovlivnilo Foerstrův život, se představí výborný domácí Smíšený pěvecký sbor Foerster Jičín (sbormistryně Dr. Božena Maxiánová, klavír Mgr. Pavel Krčmárik) s atraktivním repertoárem, a to nejen úprav lidových písní. V jeho podání zazní známá kompozice  Cantique de Jean Racine, kterou Gabriel Fauré (1845-1924) napsal v letech 1864-1865. Vysokoškolský umělecký soubor Pardubice (sbormistr MgA. Tomáš Židek, Ph.D.), čerstvě ověnčený dvěma stříbrnými pásmy a cenami za provedení skladeb na letošním festivalu v Banské Bystrici, přednese madrigaly renesančních autorů (H. L. Hassler, O. di Lasso, J. Arcadelt, J. Dowland ad.) a stylově v krojích úpravy lidových písní. Pánské odbory sborů Jizeran Semily, Antonín Dvořák Turnov a Foerster Jičín připravily pro posluchače kouzelnou „pětidílnou“ skladbu na slova lidové poezie Jaro se otvírá s doprovodem houslí (Šárka Košťálová, sbormistr Bohuslav Lédl) z pera Zdeňka Lukáše. Koncert se uskuteční v pátek 31. května 2019 od 19 hodin v aule Lepařova gymnázia Jičín.

Hlavní festivalový den zahájí tradiční slavnostní mše v osenickém kostele Narození P. Marie (sobota 1. června od 9 hodin), tentokrát ale  v řeckokatolickém ritu. Celebruje ji otec Karel Soukal, biskupský vikář Apoštolského exarchátu řeckokatolické církve v ČR (koncelebrant P. Augustin Štěvica). Liturgii podle sv. Jana Zlatoústého P. I. Čajkovského op. 44, Kyrie z Foerstrovy Glagolské mše a skladbu O. Gjela  Northern lights (na svaté přijímání) přednesou sbory Salvátor Chrudim a VUS Pardubice (sbormistr MgA. Tomáš Židek, Ph.D.). Přinese posluchačům jistě nevšední duchovní i umělecký zážitek. Pěvecké sbory Hlahol Nymburk (sbormistr Ing. Tomáš Pergel, CSc.), Antonín Dvořák Turnov (sbormistr Mgr. Bohuslav Lédl) a Jizeran Semily (sbormistr Jiří Kurfiřt) se po mši představí posluchačům vždy jednou duchovní skladbou.  Modlitba G. Verdiho v podání sopranistky MgA. Jany Ryklové a sborová Amazing Grace (sólo Jana Ryklová) v úpravě Bernda Radocha (3. 6. 1959 – 9. 12. 2018) bude vzpomínkou na legendárního německého sbormistra a dirigenta, přítele Foerstrových Osenic.

Odpolední koncert všech sborů pak proběhne v amfiteátru před Památníkem Foerstrova rodu od 14 hodin. Zazní zde nejen řada úprav lidových písní a spirituálů, ale také skladby A. Dvořáka, A. Novikova, G. P. da Palestriny. B. Lédla, Ant. Foerstra, J. B. Foerstra a dalších autorů. Jizeran připomene 80. narozeniny skladatele a dirigenta Jaroslava Krčka (nar. 22. 4. 1939) jeho třemi variacemi na píseň Šly panenky silnicí, čtvrtá je z pera Zd. Lukáše. Ani letos nebude chybět společný zpěv všech sborů, kdy zazní oblíbené „festivalovky“. Koncert bude moderovat sbormistr Mgr. Vítězslav Čapek z Turnova.

Večerní festivalové koncerty přivítá zámek Humprecht v Sobotce a kostel sv. Havla v Rožďalovicích. Oba se uskuteční od 19 hodin. Na loveckém zámku budou zpívat sbory Antonín Dvořák z Turnova a Jizeran Semily. Dramaturgie programu je laděna do jara (J. Křička – Pozdravujte zemi, obláčkové,                     Zd. Lukáš – Jaro se otvírá, sbormistr Bohuslav Lédl; B. Martinů – Otvírání studánek, soprán Mgr. Eva Lédlová, alt Bc. Maria Šimková, baryton Jaroslav Patočka, 1. housle Mirka Jeřábková, 2. housle Šárka Košťálová, viola Zuzana Formáčková, klavír Mgr. Bohuslav Lédl, sbormistr Jiří Kurfiřt).  Také malý recitál sopranistky MgA. Jany Ryklové bude v témže duchu. V Rožďalovicích se sbory Salvátor Chrudim, VUS Pardubice a Hlahol Nymburk zaměří na duchovní repertoár (V. Říhovský, J. B. Foerster, M. Schneider – Trnavský, T. Luis da Victoria, P. I. Čajkovskij, A. Hnilička – Mše Es dur op. 184 – výběr, T. Židek a O. Gjelo – Salvátor a VUS;  A. T. Grečaninov, Ch. Gounod, G. Fauré, A. Pärt, S. Rachmaninov, C. Orff, spirituály, Del Roma z filmu Sestra v akci, J. B. Foerster – Gloria z Missa in Honorem S. Adalberti op. 188 z r. 1947 – Hlahol). V Praze bude festival zahájen pietní vzpomínkou u hrobu Foerstrů na Olšanech již 27. května 2019 v 16 hodin (prof. Fr. Zumr).

Také letos zastřešují festival výborní organizátoři Dobrovolného sdružení rodáků a přátel Dětenic v čele se starostou Ing. Radomírem Vališkou a nestárnoucí Věrou Šedivou (tradiční dětenické koláčky nebudou chybět). Garantuje sborům oběd a večeři, hradí též dopravu a pronájmy koncertních sálů. Spolupracuje s UČPS a organizací OSA.  Srdečně na festival zveme přátele sborového zpěvu.

Mgr. Jaroslav Vávra, dramaturg festivalu

-----------------------------------------------------------

Sto let republiky – České sbory.cz

Výročí republiky oslavilo i unikátní video

České sbory připravily řadu akcí k výročí Republiky, vedle mnoha koncertů a slavnostních vystoupení si sbory výročí připomněly i Sletem historických zpěváckých spolků. Teď k těmto akcím přibylo i nové video. Naše redakce nyní přináší krátký rozhovor s jedním z jeho tvůrců, sbormistrem Lukášem Prchalem.

Co Vás k vytvoření videa vedlo?

Je to dlouhá anabáze. Chtěli jsme prezentovat veřejnosti sbor, jako místo pro zábavu a realizaci hudebního ducha. Finální tvar vznikal asi dva týdny před natáčením, na základě předchozích, ztroskotavších plánů.

Vaše dílko vyvolalo u diváků rozporuplné reakce, překvapuje Vás to, nebo to naopak bylo záměrem?

Právě poté, co jsme byli nuceni nerealizovat své původní plány, jsme vytvořili scénář, který, jak doufáme, osloví lidi a vyvolá emoce. Ať už pozitivní, či negativní – to k tomu patří.

Někteří diváci se ptají, zda nejde o marketingový materiál některého z našich pivovarů, je tomu tak?

Vůbec ne. Etikety jsou v obraze odmočené a pivo tam figuruje jako obecný prvek, ke kterému má každý Čech nějaký vztah. Nebo snad nemá?

Inspirovali jste se při vytváření scénáře natáčení životem některého konkrétního sboru?

Chtěli jsme představit sborové zpívání jako jednu z možných odpočinkových aktivit. Zda je pití piva či vína na zkoušách toho či onoho sboru povoleno nebo zakázáno, to není důležité. Třeba u nás v Mikrochoru to toleruji. A vůbec si nemyslím, že by to škodilo naší práci. Jsme spolu už 16 let a v poslední sezóně jsme úspěšně uvedli dvě premiéry. Chystáme se na zájezdy do Německa a Itálie.

Česká hymna je symbolem národních a kulturních tradic. Vaše vizuální zpracování je opravdu neotřelé, kde Vy osobně cítíte hranici mezi zdravým vtipem, nadsázkou, výsměchem a neúctou?

Co na to říct? Kdo si to chce brát osobně, tomu to nezakážeme, kdo se u toho pobaví, ten to nasdílí. Sbory a sbormistři jsou velmi pestrá paleta. Někoho to osloví, někoho zas ne.

Pilo se při akci skutečné pivo a kolik tohoto nápoje bylo během natáčení zkonzumováno?

Ano, ale s rozumem. Kaskadérské kousky, kdy sbor padá, by se nedaly bezpečně natočit, pokud by herci konzumovali nadměrné množství moku – to je snad každému jasné.

Předpokládáme, že během natáčení nebylo ublíženo lidem, zvířatům, a neutrpěly ani historické památky a symboly?

Právě naopak. Lidem i zvířatům bylo dodáno nové naděje, že není všechno černobílé a předem dané, že lze na věci pohlížet z různých úhlů. Ublížených lidí bylo pomálu a ti zavčasu odešli. Přesto jim děkujeme za účast.

A my děkujeme za rozhovor.

Videoklip na YouTube:

Byl již odstraněn.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Dobrý den!

S potěšením jsem zaregistroval zprávu o tom, že české sbory mají vlastní oficiální stránku na Facebooku. Ovšem potěšení zmizelo, když jsem hned na několika místech našel reklamu na něco tak hrozného a urážlivého, jako je videoklip "100 let republiky - české sbory..." .
     Po shlédnutí videa, vytvořeného L. Prchalem a publikovaném veřejně mj. i na stránkách UČPS www.ceskesbory.cz  jsem vrcholně zhnusen znevážením státního symbolu, kterého se tvůrci videa dopustili!

Státní hymna je jedním ze zákonem stanovených státních symbolů České republiky.
Podle §1 zákona 352/2001 Sb lze státní symboly užívat jen vhodným a důstojným způsobem.

Podle §13 tohoto zákona se fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba dopustí přestupku tím, že zneužije, nebo hrubě zneváží státní symbol České republiky.

Naše hymna je zde prezentována sborem, který nastoupí s láhvemi piva v rukou, jedna zpěvačka dokonce při zpěvu hymny chlastá pivo z flašky! Během hymny přijde jakýsi pobuda myjící mezi zpěváky podlahu, který kouká zpěvačkám pod sukně, za což je jednou zpěvačkou inzultován.

Při slovenské hymně se členové sboru opilecky válejí po podlaze…

Předmětné video je použitím státní hymny bezesporu protizákonným znevážením státního symbolu!

Tohle „dílo“ má být kulturním příspěvkem UČPS ke stému výročí republiky? To má být symbolem práce 30.000 zpěváků v UČPS?

Čím toto „dílo“ mělo oslovit posluchače, nebo nalákat budoucí zpěváky? Snad tím, že pití je neopominutelnou součástí sborové práce? Skutečnost, že pan Prchal toleruje pivo při zkouškách snad není tím nejpodstatnějším znakem sbormistra!

Také se mne dotklo, že je natáčením znevažován památný sál Pražského Hlaholu a staré krásné heslo „ZPĚVEM K SRDCI, SRDCEM K VLASTI“!

Jsem přesvědčen, že toto video znevažuje poctivou práci tisíců zpěváků ve sborech, a mělo by být neprodleně z veřejných (a dokonce oficiálních!) stránek odstraněno! Video je ostudou nejenom jeho "tvůrce", ale i samotné UČPS, pod jejíž hlavičkou je prezentováno!

Vím, že řada příslušníků mladší generace se mi bude smát za staromilství nebo za snahu omezovat „svobodu prezentace vlastních uměleckých představ“, ale já to tak prostě cítím. Cítím to jako jeden ze zakladatelů UČPS v roce 1969, cítím to jako dlouholetý bývalý člen HV i PHV UČPS. A cítím to jako urážku sborové práce po svém osmapadesátiletém sbormistrování!

Vladislav Souček

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Vážení přátelé,

přiznám se, že nejsem častým návštěvníkem sociálních sítí a bez upozornění bych o zmíněném videoklipu nevěděl. Po jeho shlédnutí však musím dát Vladislavu Součkovi plně za pravdu. “Vtipné” použití naší hymny je skutečně nevkusné, vulgární a s největší pravděpodobností i trestné. Věřím, že autoři scénáře neúmyslně nedomysleli výsledky svého uměleckého experimentu a že si jeho “závadnost” neuvědomili ani ti, kteří jej ohodnotili “palcem nahoru”. Ale jako čestný předseda UČPS doporučuji stažení videoklipu ze stránek České sbory.cz.

7. června 2019                                               Jiří Kolář

-------------------------------------------------

Dostalíkovo sborové jaro ve Velké Lhotě (Josef Čudlý)

DSJ 2019.docx (17,4 kB)

Asociace učitelů hudební výchovy

!!!   HUDEBNÍ VÝCHOVA PRO VŠECHNY – Iniciativa za zachování hudební výchovy na základních a středních školách v ČR   !!!

Festival Internazionale Corale Verona Garda Estate 2019 s účastí ŽPS Clavis cordium, Most

Mezinárodní sborový festival Verona Garda Estate vznikl v roce 2007 a získal si ihned bohatou pozornost pěveckých sborů všech kontinentů. Jde o festival nesoutěžní, jehož cílem je sblížení a vzájemné poznávání hudebních kultur. Společné koncerty sborů se konají v kostelích, divdlech, klášterech a dalších zajímavých místech různých měst provincií Verona, Brescia, Mantua a Vicenza, bohatých na kulturní tradice i přírodní krásy. Pestrost prezentovaného hudebního programu vede k mimořádnému zájmu publika a představuje ve svém výsledku vynikající příklad uměleckých a kulturních setkání.

Ročníku 2019 se zúčastnilo celkem 31 sborů z 13 zemí (Belgie, České republiky, Finska, Francie, Islandu, Itálie, Jižní Afriky, Německa, Norska, Portugalska, Ruska, Španělska a Švýcarska). Velký počet přihlášených sborů přinutil pořadatele k rozdělení festivalu do tří termínů – 27. 6.– 1. 7., 3.– 9. 7. a 10.– 14. 7. 2019. Druhého termínu se zúčastnil i Ženský pěvecký sbor Clavis cordium, Most se sbormistryní Evou Šimkovou, která zhodnotila jeho průběh těmito slovy:

Festival neměl žádnou chybu, byl organizačně dokonale do poslední minuty promyšlený. Dopolední „poznávačky“ začínaly v "lidském čase" kolem desáté hodiny, poté oběd v restauraci v místě výletu, návrat na hotel, pobyt u bazénu, volno, večer koncert. Pouze poslední den jsme celý strávily u jezera Lago di Garda, výlet lodí, poblíž bylo místo zahájení i zakončení festivalu, kde jsme dostaly najíst. – Skvělé ubytování (krásný hotel s venkovním bazénem), 3x denně velmi chutné jídlo (velké množství). – Dvě společné písně: Beethovenova  „Óda na radost“ (německy) a Giuseppe de Marzi „Signore delle cime“ (italsky) se zpívaly nejen na zahájení a při ukončení festivalu, ale i po každém festivalovém koncertu, na němž vystupovaly 3 - 4 sbory. Měly jsme možnost zazpívat si i v Benátkách v Chrámu sv. Marka, ale to bylo nad naše finanční možnosti. – Poplatek za jednoho účastníka byl 320 eur (obvyklá cena), ale nikdy jsme nikde neměly celodenní stravování. Celé dopoledne i večer byl s námi průvodce, což bylo příjemné, protože vše zajistil, vše vysvětlil, nikde jsme netápaly.

Účast mosteckého Ženského pěveckého sboru Clavis cordium na Mezinárodním sborovém festivalu Verona Garda Estate dokazuje, že i nesoutěžní sborové festivaly mohou být krásné, mezinárodně významné a umělecky přínosné.

Ukázka itineráře  pobytu sboru: Itinerář.docx (12,9 kB)

---------------------------------------------------------

Bodovací systémy v současných národních a mezinárodních sborových soutěžích