články 2023

Hudební skladatel a dirigent zemřel před 65 lety (Miloslav Samek)
                          ------------------------------------------------
Nabitý začátek jubilejní 65. sezony Severáčku

Severáček, liberecký dětský sbor ZUŠ, oslaví na jaře 2023 65 let od svého založení manželi Jiřinou a Milanem Uherkovými.
Do začátku jubilejní 65. sezony si nadělil čtyři zahraniční zájezdy, tři premiéry v divadle, celorepublikový festival a mnoho dalších koncertů. Tato sezona tak bude patřit k nejnabitějším v celé historii sboru.
Již od poloviny srpna se třiapadesát dětí připravovalo na zářijovou premiéru opery Francise Poulenca Dialogy karmelitek v Divadle F. X. Šaldy. Souběžně s tím zkoušely dvě tria sólistů v Divadle G. Hauptmanna v Görlitz Mozartovu Kouzelnou flétnu. Tato inscenace měla premiéru počátkem října krátce po libereckých „karmelitkách“. V září také Severáček vystoupil na samostatném koncertu v rámci mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica v Kryštofově údolí. Mezitím se severáčkovské děti chystaly na zahraniční zájezdy – Severáček byl pozván na mezinárodní Festival zborového spevu v Leviciach, kde reprezentoval českou
sborovou školu na vysoké úrovni a vysloužil si nadšené ovace publika. Dva dny po návratu ze Slovenska odlétala třicítka dětí se sbormistryní Silvií Langrovou na turné do Jižní Koreje, kam Severáček jezdí koncertovat pravidelně od roku 2013. Korejské turné se mimořádně vydařilo, severáčkovské děti měly velký úspěch na koncertech v Soulu, Busanu, Ulsanu a dalších městech, kde sbor vystoupil na samostatných koncertech. O mimořádném úspěchu svědčí i další pozvání pro letošní podzim.
Hned po návratu čekal výbor Kruhu přátel Severáčku velký úkol. Liberec totiž v polovině listopadu poprvé hostil 13. ročník třídenní soutěže dětských sborů Porta Musicae Liberec 2022. Účinkoval zde i Koncertní sbor Severáčku, který se blýskl na zahajovacím koncertu v libereckém divadle. Vřelé reakce všech malých i velkých účastníků svědčily o tom, že se vše povedlo na výbornou a že za dva roky se Liberec opět rozezní dětskými hlasy z celé republiky.
Děti Severáčku se pak již pilně chystaly na vánoční koncerty, různé skupiny dětí Koncertního sboru se v prosinci zúčastnily dvou zahraničních zájezdů – Severáček úspěšně reprezentoval české ZUŠ v Evropském parlamentu a ve Francii se zúčastnil festivalu Les Voix de Noël. Menší děti spolupracovaly s činohrou divadla F. X. Šaldy na poslední loňské premiéře Komedie o narození Páně.
A co Severáček čeká dále? Kromě soustředění v Nové Pace a menších koncertů se všechna oddělení sboru chystají na oslavy 65. výročí, které se uskuteční v květnu t. r. Závěr sezony uzavře také dvacítka nejstarších dětí koncerty v norském Tromso (v sezoně to bude pátý zahraniční zájezd). V červnu se také uskuteční v rámci velkého projektu Cesta v Divadle F. X. Šaldy Liberec představení dětské opery Brundibár Hanse Krásy, na kterém budou severáčkovské děti spolupracovat s Dětským operním studiem DFXŠ. Poté na téměř stovku severáčkovských dětí čeká tradiční šestnáctidenní soustředění sboru v Letařovicích, místa, které je všem malým i velkým severáčkům nejbližší, neboť zde vznikají nejen skladby na novou sezonu, ale také krásná přátelství a zážitky.
Severáček, ač věkem již senior, je díky nadšeným dětem i jejich principálům stále svěží a radostný, o čemž se jistě přesvědčíte na jeho koncertech.

Silvie Langrová

Severáček účinkuje v opeře Dialogy karmelitek v divadle F. X. Šaldy v Liberci (foto Karel Kašák)

Děti Koncertního sboru Severáček na Vánočním koncertu (foto Karel Kašák)
                          -----------------------------------------------------------------

Zemřel Bohuslav Korejs, dlouholetý regenschori Týnského chrámu (nekrolog)

---------------------------------------------------------------
Pěvecké sdružení severočeských učitelů Most

----------------------------------------------------------------
Revize RVP - otevřený dopis za zachování hudební výchovy

Významné životní jubileu Jiřího Chvály (Miloslav Samek)

------------------------------------------------------------------
Foerstrovky zase první! (Hana Kolářová)

FOERSTROVKY ZASE PRVNÍ! (ceskesbory.cz)

------------------------------------------------------------------------

Jak jsme se s Gaudiem Praha ocitli na krok od nebe (o účasti sboru na italském sborovém festivalu Alta Pusteria)

(Zuzana Zajícová)

Článek do časopisu Unie českých sborů.docx (13,6 kB)

Obrázek WhatsApp, 2023-06-14 v 20.28.12.jpg (383 kB)

Obrázek WhatsApp, 2023-06-16 v 21.27.40.jpg (331,2 kB)

Obrázek WhatsApp, 2023-06-17 v 11.57.27.jpg (295,6 kB)

Obrázek WhatsApp, 2023-06-17 v 22.43.16.jpg (329,5 kB)

---------------------------------------------------------------------------

Jitro opět ve Francii (Hurdálková, Vukmirovičová)

Jitro opět ve Francii.docx (14,1 kB)

-------------------------------------------------------------------------

Devadesátiny Františka Zumra (Miloslav Samek)

Devadesátiny Františka Zumra.docx (14,4 kB)

120 let Pěveckého sdružení moravských učitelů  (Miloslav Samek)

120 let Pěveckého sdružení moravských učitelů.docx (15,5 kB)

----------------------------------------------------------------------------

TK Musica Orbis Prague Festival 2023

TK_Musica Orbis Prague Festival 2023.docx (20,8 kB)

--------------------------------------------------------------------------

Pěvecký sbor Cantabile, Hranice v Ohridu 2023

SEVERÁČEK VKROČIL DO SVÉ 66. SEZONY

Loňská jubilejní sezona Severáčku, libereckého dětského sboru ZUŠ, patřila k nejnabitějším v historii sboru. Severáčkovské děti zpívaly na pěti zahraničních zájezdech (na Slovensku, v Jižní Koreji, Belgii, Francii a Norsku), sbor také zahájil dvěma slavnostními koncerty oslavy 65. výročí svého založení a představil se na mnoha koncertech a vystoupeních nejen v Liberci.

Již tradičně se děti Severáčku začaly připravovat na novou 66. sezonu počátkem července na soustředění v Letařovicích. V krásné přírodě v údolí říčky Mohelky absolvovala devadesátka dětí nejen každodenní zkoušky, ale i celotáborovou hru, mnoho sportovních aktivit a nechyběly ani tradiční Ranní večerníky – literární večery, které si chystají děti samy. Během sedmnácti dní se podařilo pod vedením sbormistryně Severáčku Silvie Langrové a dalších spolupracovníků připravit zbrusu nový repertoár, který děti zazpívají na koncertech i zahraničních zájezdech.

Mezi největší výzvy patří bezesporu turné po Jižní Koreji, kde Severáček pravidelně koncertuje od roku 2010. Letos uslyší umění Severáčku publikum mj. v Soulu, Busanu i na ostrově Geodze, záštitu nad celým turné převzala česká ambasáda v Koreji. Ještě předtím se ale Koncertní sbor zúčastní mezinárodního festivalu Voce magna v Žilině, kam byl pozván jako jediný dětský sbor po loňském úspěchu na festivalu v Levicích.

Na jaře 2024 sbor opět poměří své síly ve věhlasné mezinárodní sborové soutěži v belgickém Neerpeltu. Před dvěma lety zde severáčkovské děti pod pomyslnou taktovkou Silvie Langrové získaly dvě první ceny Cum laude.

A protože se letošní rok stále nese ve znamení oslav 65. výročí od založení Jiřinou a Milanem Uherkovými, velká sborová rodina včetně bývalých členů si toto výročí připomene i ve zbývající části roku několika koncerty. Tím nejbližším je open air Koncert pro stromy, který se uskuteční ve čtvrtek 5. října 2023 v 16.30 hod. v Parku Jiřiny a Milana Uherkových v Liberci.

Tak držme „našemu“ Severáčku palce, ať se nová sezona vydaří stejně jako 65 předcházejících!

WWW-DFXS-P5141744.jpg (542,6 kB) - foto Karel Kašák

----------------------------------------------------------

Pedagog a sborový zpěvák (Miloslav Samek)

Pedagog a sborový zpěvák.docx (14,2 kB)

-----------------------------------------------------------

SEVERÁČEK ZAZÁŘIL V JIŽNÍ KOREJI

Již pošesté se vydal Koncertní sbor Severáčku na turné do Jižní Koreje. Pod vedením sbormistryně a umělecké šéfky sboru Silvie Langrové cestovalo do této asijské země 31 dětí ve věku 13 až 17 let. Severáčkovské děti představily na koncertech převážně český repertoár složený ze skladeb našich předních skladatelů – A. Dvořáka, O. Máchy, M. Raichla, I. Hurníka, J. Myslivečka ad., nechyběly ani úpravy lidových písní zakladatele Severáčku Milana Uherka. Speciálně pro korejské turné pak sbor připravil část ze suity Slavnosti jara O. Máchy s propracovanou choreografií P. Březovské.

V rámci letošního třináctidenního turné severáčkovské děti vystoupily za doprovodu klavíristky Evy Dvořákové na pěti samostatných koncertech, pětkrát na vystoupeních na středních uměleckých školách a na pěti velkých open air festivalech. Na prvním koncertu ve městě Paju byl přítomen i velvyslanec ČR v Koreji Ivan Jančárek. České velvyslanectví v Koreji převzalo nad celým turné Severáčku záštitu. Díky velkému množství koncertů Severáček procestoval Koreu od severu na jih (koncerty v Paju, Hampyeongu a Naju) a poté ze západu na východ, děti zpívaly několikrát v Busanu (např.  na Festivalu Busan Meckerel pro několik tisíc lidí) a na blízkém ostrově Geoje. Celé turné pak uzavíral koncert v Soulu. Všechna vystoupení Severáčku provázel velký zájem korejského publika, které nadšeně aplaudovalo českým i korejským skladbám (Severáček pro své turné připravil šest písní v korejštině, vč. korejské hymny). Na každém koncertu i vystoupení pak přišly na řadu přídavky a dle nadšených ohlasů lze říci, že si korejské publikum naše zpívající děti zamilovalo.

Kromě hudebních a pěveckých zážitků však Severáček na každé ze svých zahraničních cest poznává kulturu a historii dané země. Nejinak tomu bylo i letos v Koreji, jde měly děti možnost navštívit mj. Demilitarizovanou zónu, vč. prohlídky Třetího tunelu, prohlédly si Festival květin v Hampyeongu, viděly města Busan i ostrov Geoje a pomyslnou třešničkou na dortu a zároveň odměnou za pěvecké výkony pak byla návštěva zábavního parku Busan Lotte Adventure.

Před zájezdem do Jižní Koreje reprezentoval Severáček Českou republiku na mezinárodním festivalu Voce Magna v Žilině, nyní se kromě četných adventních a vánočních koncertů sbor chystá na účast na mezinárodní sborové soutěži v belgickém Neerpeltu, která se koná na jaře příštího roku.

Severáček také děkuje za pravidelnou podporu od statutárního města Liberec, které podpořilo i toto turné, stejně jako ZUŠ Liberec a Liberecký kraj.

Den třetí-31.jpg (604,9 kB)Den šestý-22.jpg (442,8 kB)

17.listopad – Den boje za svobodu a demokracii – Mezinárodní den studenstva

Každoročně pořádá „Nadace Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových“ vzpomínkovou slavnost k výročí 17. listopadu před budovou Hlávkovy koleje v Jenštejnské ulici v Praze.

Jedná se o uctění památky Jana Opletala, nadaného studenta lékařské fakulty, který byl při protinacistické demonstraci 28. října 1939 neznámým mužem revolverem postřelen a na následky 11. listopadu zemřel. Jeho pohřbu 15. listopadu v Náklu na Olomoucku se zúčastnily tisíce studentů, když setkání přerostlo opět v další protinacistickou demonstraci.Gestapo po návratu do Prahy většinu studentů pozatýkalo a více než 1200 jich bylo posláno do koncentračního tábora Sachsenhausen a devět studentů studentských organizací bylo 17. listopadu popraveno.

Celý program Pietního aktu před Hlávkovou kolejí bylo možno v letošním roce sledovat v pátek 17.listopadu 2023 na programu ČT 24. V předchozích letech po živém přednesu Husitského chorálu  Ktož sú boží bojovníci měl úvodní proslov odborník na ústavní právo, pedagog a předseda správní rady Nadace Hlávkových prof. Václav Pavlíček, letos s veškerou režií prof. Ivan Wilhelm, bývalý rektor UK v Praze. I V. Pavlíček byl přítomen, v televizním vysílání jsem ho poznal, vydržel stát po celou dobu pietního aktu a pozorně vše sledoval (což je více než signifikantní v jeho 89 letech).

Zaměřím se ale na mou účast sborového zpěváka v minulých ročnících. Jako aktivní člen Pěveckého sdružení pražských učitelů a později Pražských mužských sborů jsem v programu vzpomínkových slavností u Hlávkovy koleje zpíval při Kladení věnců k pamětním deskám pod vedením sbormistrů Michaela Keprta, Stanislava Pešičky a Libora Sládka celou řadu skladeb. Vedle již zmíněného chorálu též obě Hymny (České i Slovenské republiky), dále Smetanovo geniální, prosté a vroucné Věno (Zpěvu dar všech srdcí vroucích vlasti budiž věnován…), píseň skladatele E. Suchoně Aká si mi krásna (Aká si mi krásna, ty rodná zem moja !), jakož i kratičký, velmi známý a citově zabarvený Janáčkův sbor Láska opravdivá (Miluješ-li mňa, eště já tebe viac…). A to vůbec není všechno, vybral jsem jen ty stěžejní.

V televizním přenosu od Hlávkovy koleje jsem letos zaznamenal produkci Sboru a orchestru UK v Praze pod vedením Haiga Utidjiana, britského dirigenta a muzikologa arménského původu. Pod jeho vedením jsem ještě za aktivního členství v PMS na tomto Pietním aktu rovněž zpíval. Výběr skladeb byl podobný, rozšířil je však ještě o další opusy. Haig má za sebou rozsáhlou dirigentskou dráhu (v Cambridge, Brightonu, ve Vídni a jinde) a u nás rovněž připravil novou edici Dvořákovy Lužanské mše.

V závěru mé stati se zmíním ještě o Zahradní slavnosti na zámku a v parku v Lužanech (okres Plzeň – jih), která je vždy vzpomínkou na mecenáše a architekta Josefa Hlávku. Navštívil jsem tuto slavnost v letech 2016 a 2018 (jako delegát PSPU) a prohlédl si s odborným výkladem nejen interiér zámku, ale i zahradu.

Na přeštickém hřbitově u jeho hrobky jsem se poklonil Hlávkově diplomatickému umění, jakož i finanční podpoře České akademii a položil květiny.

Miloslav Samek

------------------------------------------------------------------------------------

Koncert k 50. výročí založení Královéhradeckého dětského sboru Jitro (Naděžda Pytlíčková)

Koncert k padesátinám-opr..docx (16,1 kB)

0002.JPG (156 kB)0015.JPG (134 kB)0056.JPG (198,8 kB)0071.JPG (192,7 kB)0109.JPG (237,8 kB)

Jitro opět v Japonsku (Sára Hurdálková)

Mimořádná linka Praha.docx (15,5 kB)08D99806-8E0A-4878-8D6D-800B12DAC9D4.jpeg (4,1 MB)

-------------------------------------------------------------------------------------

Dopis Lucie Freiberg, sbormistryně Lucky Voice Band, Praha

Vážení a milí Kolářovi,

musím se Vám pochlubit s krásným úspěchem, tentokrát ne festivalovým. Stále se usilovně anžím o jakési přibližování sborového zpěvu veřejnosti..., zejména takovým lidem, kteří by na koncert pěveckého sboru nikdy nešli.

A to se daří!

V neděli 3.12.2023 jsme s mým sborem Lucky Voice Band  vyprodali lucernu a obdrželi ovace ve stoje. Přes tisíc lidí mi zpívalo na závěr české koledy pod rukama. Byl to nepopsatelný zážitek.

A výsledkem bylo, že se ozývá spousta lidí, kteří šli na koncert s někým a třeba se jim moc nechtělo a teĎ chtějí zpívat ve sbvoru nebo přijít příště. Obrovsky mě to dojalo a doufám, že se toto bude dařit i nadále.

Lucie Freiberg

lucky voice band_-97.jpg (2,4 MB)lucky voice band_-326.jpg (328,1 kB)lucky voice band_-309.jpg (378,7 kB)

---------------------------------------------------------